In de wereld waar ik opgroeide, een klein dorp in Overijssel, was het volkomen normaal dat iedereen zong. Je had geen bijzonder talent of extravert karakter nodig om op een feest op een podium te gaan staan om een lied te laten horen. Ik zong gewoon altijd. Van zangles hoorde ik pas in mijn studententijd door mijn medezangers in de Utrechtse Studenten Cantorij.
Bij de zanglessen die ik uit nieuwsgierigheid volgde bij Paul Hameleers (1920-2010) opende zich een wereld voor me van klassieke muziek. Hij vroeg me in de eerste les waarom ik geen zang ging studeren.
Ik studeerde zang bij Mariola Niedzielska aan de Vrije Muziek Academie. Zij leerde me vanuit de muziekkinesiologie (kennis van meridiaanlijnen in het lichaam en hun functie in de muziek) om de muziek in het lichaam te verbinden. Ik laat me nog steeds af en toe door haar en door haar man Stefan Wagener coachen op het gebied van zang en liedinterpretatie.
Van Christiaan Boele en Margit Schermann leerde ik de scholing van mevrouw Werbeck Valborg Svardström, een scholing die terug gaat naar de zuivere werking van klank en het bevrijden van de stem die al in je is. Tijdens de methodieklessen in een groep werd duidelijk dat ik bovengemiddeld sterk waarneem hoe een zangoefening in het lichaam werkt. Bij een zingend mens kan ik meevoelen welk gebied in het lichaam al wel of nog niet mee-resoneert tijdens de oefening, waar de mogelijkheid zit tot verruiming van de klankkleur.
Daarnaast volgde ik workshops en lessen van allerlei musici, waaronder Henriëtte Schenk, (operette), Janine Pas (solozang), Peggy Larson (methodiek lichte muziek) en Dirkjan Horringa (barokmuziek).
Bij Fenneken Francken volgde ik muziekfenomenologie, over de beweging van de muziek achter de tonen. Deze kennis komt me goed van pas bij moderne muziek en atonale improvisatie.
Ik volgde diverse workshops bij Michael Deason Barrow (de internationale verbinding van muziek via boventonen) en Werner Kuhfuss (muzikale en bewegingsspelen voor volwassenen).
In 2008 studeerde ik af op het conservatorium Helicon/VMA bachelor zang. In vervolg hierop volg ik nu regelmatig scholing bij Dr. Rebecca Stewart, zij is -naast etnomusicoloog- voormalig hoogleraar Oude Muziek in Tilburg en leidt nu via de stichting Cantus Modalis scholingsdagen en projecten Oude Muziek. Nog steeds laat ik me af en toe door haar begeleiden.
In 2012 rondde ik de opleiding familie-en organisatie opstellingen af bij Corael in De Bilt, bij Elly Voorend en Piet van Haaster. Deze methodiek integreer ik in mijn liedcursussen.
In 2016 rondde ik op het conservatorium van Utrecht de applicatie ‘koordirectie voor vakmusici’ af bij Fokko Oldenhuis en Rob Vermeulen.
Voor ik van zingen mijn beroep had gemaakt, werkte ik als maatschappelijk werkster in de vrouwenopvang nadat ik was afgestudeerd als sociaal geograaf op vrouwenmishandeling in Honduras en de hulpverlening daaromheen. Ik leidde in Nederland groepen tienermoeders, opvoedingsgroepen en begeleidde vrouwen die na dakloosheid weer zelfstandig woonden met hun kinderen. Ik vond dit prachtig werk, maar het paste niet meer naast al het zingen. Daarbij wilde ik mezelf uitdagen dieper tot de kern te gaan van mezelf door me via het zingen uit te drukken en anderen aan te moedigen zich ook uit te drukken.
